2009-10-13

Problemet med att bli äldre

...är att kroppen strejkar. Nu är det ögonen. Har känt av det i snart två år, men nu är det ohållbart - jag behöver glasögon. Kan inte pyssla, sitta längre stunder vid datorn, eller hålla danskurs. I torsdags fick jag migrän av att anstränga ögonen, men var ändå tvungen att hålla två lektioner a 1.5 h. Vad göra när man har flimmersyn och inte kan titta med båda ögonen samtidigt? Lösning 1: Blunda. Men då ser man inte vad eleverna gör. Lösning 2: PARAPLY! Jodå, jag gick stundom runt med paraply för att skona ögonen från lysrörsljuset. Andra varianter var att enbart titta med ett öga samt hålla händerna som en skärm. Inte bra.

Så jag tog mig i kragen och bokade tid hos en potiker. Och visst är det så att jag behöver glasögon konstant. Efter att ha provat ett par riktiga glasögon så inser jag hur RIKTIGT DÅLIG SYN JAG HAR. Problemet är då att det är så himla trista glasögon ute på marknaden, i alla fall i trista, diskreta Sverige, där det är farligt att sticka ut. Jag vill ha ett par röda kattbågade glasögon med strass på. Ett par som passar min retro-stil. Inte ett par rektangulära saker. Inte med diskreta stålbågar. Verkligen inte de där 80-talsbrillorna som hippa reklammänniskor envisas med att ha. Så jag gav mig ut på nätet och letade. För er alla som känner som jag - här kommer räddningen.







Kolla in vintageous.com. Dessa bågar är hämtade därifrån, de är original vintage, och det finns flera hundra sorter till! Dessutom säljer de helt underbara vintage klänningar och väskor, samt lite annat. Bästa sidan för original vintage!

Hittade dessutom operaopera.net, ett engelskt företag som nyproducerar vintagebågar. De kan även göra en exakt kopia efter en bild! Inte så billigt, men du får exakt vad du vill ha, och blir snyggast av alla.

Men för mig med tom börs gäller budgetalternativ till en början. Nån som har några bågar att rekommendera mig?

5 kommentarer:

  1. Jag letar också efter sådana bågar, men har inte hittat i Sverige...Jag har haft glasögon sedan jag var 5 år, och linser vill jag absolut inte ens testa..!

    KRAM, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  2. Om du kan tänka dig att betala lite så finns det ofta ray bans i Sverige som man kan antingen beställa direkt via sin optiker. Annars kan man köpa ett par snygga solglasögon i cateye-tuk, vintage eller nya, och få utbytt glaset.

    SvaraRadera
  3. Schmut: Har frågat runt lite, men många optiker är ovilliga eller skeptiska till att byta glas på gamla bågar, tyvätt. Och jag har letat gamla solglasögon i säkert 10 år och inte hittat några än. Som passar i alla fall. Ray bans? Gör de kattbågade glasögon?

    Jema Rose och Ann-Charlotte: Har haft linser på mig idag, inte alls trevligt. Ska testa en vecka, men det känns som om de glider runt på ögat, så det blir suddigt lite då och då. Hu. Inte var det roligt att sätta i dem heller. Jema Rose, jag förstår om du inte vill testa...

    SvaraRadera
  4. http://www.deadmensspex.com
    Där har du en sida som har glasögon som kan vara intressanta. Det kan ju vara värt en koll. Det är iof en engelsk sida man det var inte hutlösapriser på bågarna.

    SvaraRadera