2010-09-24

To make up?

Som en del av er vet, så håller jag på att vidareutbilda mig. Inom makeup. Känner att det kan vara bra att ge mina kunder hela kitet, med hår och smink. Men naturligtvis vill jag hålla mig till vintagelooken, modesminkning intresserar mig inte så mycket. Fast kan ju ändå vara bra att kunna. Men det hela har lett till väldigt mycket studier och research. Jag har lånat massa böcker på biblioteket om sminkets historia, och lärt mig väldigt mycket. Om kultur, om könsroller, om mänsklig fåfänga, och om människans påhittighet. Nu ska jag bara lära mig att applicera min kunskap.

Men det har också gjort att jag har börjat titta på reklam, och modetidningar på ett helt annat sätt än jag gjort förr. Och undrar. Varför är det så att det som räknas som trender och mode aldrig riktigt förankras ute bland "vanligt" folk? Visst, förstår att man inte vill se ut som Lady Gaga eller Rhianna till vardags, men till fest borde man väl ändå våga lite mer? Är modet för extremt eller är vanligt folk för fega?











Och visst, väldigt mycket av modet och sminket är ju extremt, men det handlar ju till viss del om att inspirera. Fast det kan vara svårt att inspireras av något som ligger så långt ifrån vad man vanligtvis gillar. Det är nog därför jag gillar hela retrolooken. Den är klassiskt, vacker, enkel, och tilltalar och passar de flesta.















Sen lyxar jag till det med lite mer färg när det är fest, eller en lätt färg på ögonlocken för att poppa till det ibland. För det gör mig glad.







Vad jag däremot inte förstår är när man lägger på tjockt med foundation, men inget annat. Platt. Blir det. Som man ofta ser på gatan. Makeup är till för att framhäva, förbättra, inte dölja. Tricket är ju att använda smink så att man ser osminkad ut,om man vill gå på den diskreta linjen. Fast det är inte så lätt som det ser ut...







Men oavsett vilken stil man föredrar, så går det inte att förneka att det går att göra underverk. Från glåmig trött 5-barnsmamma till chickt bombnedslag. Tack Max Factor, Elisabeth Arden, Helena Rubinstein och alla andra som banade väg för det smink vi har idag. Vill du läsa lite sminkhistoria så finns det en söt och informativ liten blogg som heter Glamour daze.

"There are no ugly women, only lazy ones." Helena Rubinstein

Avslutningsvis, lite gamla reklambilder för smink. Be inspired!











As some of you know, I'm further educating myself, in Make up and styling. Figured I would give my customers the total job, so they don't need anyone else. Above are some reflections on make up. If you really want to know what it says, use Google translate!

1 kommentar:

  1. Ja, folk är fega. Det verkar som att folk var lite modigare på 80-talet. Eller så var det bra jag och mina kompisar, men modet då var ju med mycket färg på sminket rent allmänt och gärna tydligt konstgjort, och jag använde ofta neonfärgade ögonskuggor med blått och turkos närmast ögat följt av starkt rosa och sedan gult under ögonbrynet. Gärna med tydlig gräns mellan färgerna. Så drog jag ut alla färgerna tills en linje från där ögonbrynet slutade och ner så att jag fick ett neonrandigt resultat. Till det svart kajal, rosa rouge på kindbenen och rosa läppstift. Och hår som stod upp.
    Men 80-talet var ju speciellt i sitt lekfulla hyllande av det konstgjorda, påverkat av både punk och disco.

    SvaraRadera