2009-08-27

Paper dolls!

Found a new infatuation - paper dolls. Or a renewed one, I loved them as a kid. My grandmother had saved a lot from the 40-50ies, and I got to play with them. Maybe that's where my interest in the 30-50ies fashion comes from, that and silver screen movies? Thought they were lost forever, but there are hundreds of sites on the internet which has scanned vintage paperdolls, and nearly as many reproductions.

Today a customer came in with some stuff to sell in my shop, and there it was: the paper doll book with Doris Day! So enjoy Doris Day in outfits from 1952. The paper doll book is on sale, highest bidding.

Har hittat en ny besatthet - klippdockor. Eller rttare sagt en förnyad sådan, jag lskade att leka med dem som barn. Farmor hade sparat en massa fina klippdockor från40-50-talet, och jag fick leka med dem. Troligtvis därifrån mitt intresse för mode från 30-50-talet kommer, det och alla svartvita matinéer jag såg som barn. Trodde det inte fanss gamla klippdockor längre, men så hittade jag hundratals med sajter på nätet som har skannat in och daterat en massa klippdockor, och nästan lika många nyproducerade.

För idag kom det in en kund med lite saker hon ville jag skulle sälja åt henne, och bland sakerna låg den - klippdockeboken med Doris Day. Så njut av Doris Day i fina kläder från 1952. Boken är till salu, till högstbjudande.


















As promised, here are pics of my first handmade bottle poodle. Enjoy!
Och som utlovat kommer här bilder på min första egenhändigt tillverkade flaskpudel!

1 kommentar:

  1. ellen! har du sålt doris day boken? så fin. jag vill ju ha den...

    SvaraRadera