2011-02-04

Make do and mend part 2

Man kan ju tro att jag har tid att skriva en massa. Det har jag ju i och för sig. Men ingen riktig motivation eller inspiration. Den går till annat. Just nu är jag uppe hela nätterna och gör små hattar och hårprydnader. Massa massa sådana. Och lite örhängen när andan faller på. Och ja, det kommer att komma bilder.

Men först lite bilder från ett make-over-projekt. Jag älskar ju 40-talets motto "Make do and mend" Köpte en städrock från 60-talet, helt oformlig men i ack så fint bomullstyg. Helt rak modell, trekvartsärmar, två fickor fram. Enkel, gles knäppning med tråkiga knappar, och ett band i midjan. Ganska stor spetsig krage var det med.



Som sagt, älskade tyget, men modellen... åldrade mig 40 år och hade noll sex appeal. vad göra?

 

Jo. Korta av ärmarna, sy på ett spetsband, samt en flärp som rynkar ärmen lite, army-style. Fäst en fin knapp. 

 

Minska snibbarna på kragen så de blir mer rundade, och sy på samma spetsband som på ärmen.

  

Sprätta bort de stora fyrkantiga fickorna. Ta in klänningen i varje söm så att den blir mer a-linjeformad, med markerad midja. Klipp bandet i två delar och sy fast i söm under byst, så att den knyts i ryggen.

   

Sy fler knapphål och byt ut knapparna till fina vintageknappar.




Vips, så har man fått en 40-tals "Utility dress".

Vill du veta mer?
  


Och av tyget som blev över kan man göra en matchande liten hatt.

Så nu längtar jag till våren så jag kan få visa upp mitt senaste kap.

3 kommentarer: