2011-04-13

Red shoes...


Dorothys ruby slippers
 Ja, jag har en fetisch tror jag. Röda skor. Ända sedan jag första gången såg Dorothy i sina röda, fina, glittriga skor. Ungefär samtidigt såg jag även "Red shoes" baserat på sagan av HC Andersen, och läste boken. Sen var jag fast. Mina första röda skor - som jag minns - var ett par träsko-sandaler i rött lack, i Mary Jane-modell, med mönsterskurna dekorativa kanter. I stl 29-30 kanske? De finns kvar nånstans i mammas källare. Sen dess har många röda skor passerat revy, och jag sliter vanligtvis ut dem helt. Inte alltid mode med röda skor, så när jag väl hittar så köper jag. Just nu har jag väl fem par röda skor, varav favoriterna är ett par högklackade i klarrött lack, med T-slejf med volang på, och ett par mörkröda 40-talare i vanlig pumpsmodell. Mmmm.

Från filmen "The Red Shoes"
Men varför denna fascination för röda skor? Jag är ju inte den enda? Vad är det som lockar så? Är det extra farligt, extra syndfullt? Ger det ett löfte om något? I HC Andersens saga så dansade hon ju ihjäl sig i de röda skorna. Inte riktigt min plan... Men vad var det symbol för? Är det fortfarande så? Rött har ju i alla tider varit symbol för både makt och synd. Under 1600-talet hade männen svarta skor med höga röda klackar ( ja, höga klackar på män. Ju rikare desto högre, upp till 13 cm. För de behövde ju inte arbeta). Det var högsta mode i det franska kungahuset, när Louis XIV regerade, men existerade även på många andra håll i Europa. Se vad Nordiska museet skriver: 

Röda skor
Röda klackar och skor har signalerat status. Röda klackar var obligatoriska på mansskor som hörde till 1600- och 1700-talens hovdräkter. Särskilt i Frankrike, där uttrycket ”talon rouge”, röd klack, utmärkte adelsmannen och ”sprätten”. Den röda klacken som statussymbol för herrskor upphörde vid mitten av 1800-talet. Även kvinnoskornas klackar kunde vara röda. Runt 1780 bars den parisiska röda damklacken av en dam med lätta seder. Linné skriver i sin Skånska resa om böndernas stövlar med röda klackar. Röda skor har också signalerat oanständighet.

Eller läs här:

Och njut av de här:











Bandet Blood Red Shoes är alltid fina på bild

1 kommentar:

  1. Har oxå alltid haft en förkärlek till röda skor, tror inte det är helt ovanligt :)

    Pian

    SvaraRadera